Visste du att det görs drygt 50 miljoner googlingar dagligen i Sverige? Som webbhandlare är det med andra ord närmst kritiskt att synas på nätet, på rätt ord och i just rätt sammanhang.
Du måste synas för att kunderna ska kunna hitta dig när de letar efter dig. Här kommer sökmotoroptimering in i bilden, något som förkortas till SEO och handlar om arbetet du gör på din egen sajt för att både Google och andra sökmotorer ska hitta dig och visa upp dig i resultaten när någon söker efter dina tjänster eller produkter.
Det du kan behöva hjälp med, om du är ny inom SEO men vill få din sajt att synas är; att välja rätt sökord genom att göra en sökordsanalys, att ändra saker på webbsajten med en On Page-analys för att synas ännu bättre, att få andra att länka till din sajt med en fungerande länkstrategi och därmed göra den mer relevant i Googles ögon.
Vad mer finns det att tänka på för att lyckas med sin e-handel? Några råd finns det att på den oberoende sajten Verksamt.se. Bland annat finns det olika tekniska lösningar för själva e-handelssystemet som du måste välja mellan. Se till att du tänker över noga vad du tror passar ditt företags behov och profil. DU kan köpa en standardlösning, du kan bygga ditt eget system och du kan använda dig av en open-source-lösning som är fri att använda. Dina kunder måste även hitta till dig, så arbeta med just SEO och även med att synas i sociala medier.
Detta måste du som e-handlare ha koll på
Det finns en del lagar och regler att ta hänsyn till som e-handlare. Bland annat måste du som säljare lämna viss information till dina köpare, det är allt från namn och organisationsnummer. Andra krav som ställs på dig som näthandlare är att det tydligt ska framgå på vilka språk som kunden kan göra sin beställning. Kunden ska dessutom, utan dröjsmål, få en beställningsbekräfelse med e-post direkt efter köpet gått igenom. Avtalsvillkor som rör själva beställningen ska finnas tillgänglig så att kunden kan spara dessa. Sedan gäller även lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, som innebär att köparen har en ångerrätt på 14 dagar från det att denna har tagit emot produkten. Detta och mer därtill är det bra att kunna innan du startar igång. Läs mer om e-handelstips här och här.